Ovipuhelinjärjestelmä ei ole ikuinen.
Ulko-oven vieressä oleva ovipuhelinjärjestelmän kutsutaulu on ajan ja sään armoilla. Kutsupainikkeet kuluvat käytössä, ilmasto ja sää kuluttavat taulun pintaa sekä elektroniikkaa.
Nimikilvistä ei enää erotu mitään, aurinko polttaa kyltit keltaisiksi. Nimikilpi-ikkunoita on pudonnut, nimiä vaihtaessa pahimmillaan uusi nimi liimataan vanhan päälle.
Huoneistossa oleva vastauspuhelin ei sekään ole ikuinen. Laite kuluu käytössä, painikkeiden sähköiset osat toimivat huonosti, luurin johdossa on kontaktivikoja, puheääni on huono.
Järjestelmän ikääntyessä huoltokustannukset nousevat lopulta merkittävään osaan. Mainittakoon vaikka, että vanhan järjestelmän vastauspuhelin saattaa maksaa jopa neljä kertaa enemmän kuin uuden järjestelmän ovipuhelin.
Julkisivuremontin yhteydessä on hyvä keskustella myös siitä, sopisiko esimerkiksi messingistä tehty ovipuhelinjärjestelmän kutsutaulu paremmin taloyhtiölle.
Vielä 80-luvulla yhteydeksi riitti pelkkä summerijärjestelmä eli “ovikellojärjestelmä ovenavauksella”. Niitä ei onneksi vuosikymmeniin ole enää asennettu. Tätä päivää kuvastaa moni itsestäänselvä asia: Luotettava toiminta, sään kestävyys, hyvä puheääni, soittoäänen säätömahdollisuudet ja tyylikäs muotoilu.
Jo pitkään tätä päivää on ovipuhelinjärjestelmä, jossa on kaikki nämä ominaisuudet. Huoneistoon voidaan valita lisäksi ovipuhelinjärjestelmän ovipuhelin, jossa on erittäin kirkas ja terävä värikuva. Kuvallinen ovipuhelin on ollut jo pitkään itsestäänselvä valinta.
Saavut vieraana taloyhtiöön, olet menossa ystäväsi luona käymään. Haet ulko-oven vieressä olevasta kutsutaulusta ystäväsi nimen, ja painat kutsunappia. Hetken päästä ystäväsi vastaa, keskustelet hänen kanssaan ja sinulle avataan ovi. Tervetuloa!
Vieraana et kiinnitä huomiota ovipuhelinjärjestelmään. Sellainen on nykyaikainen ovipuhelinjärjestelmä.
Siksi juuri se on enemmän.
Mitä tämän kaiken edellisen taustalla onkaan? Saavut vierailijana taloyhtiöön, ja ovipuhelinjärjestelmän kutsutaulu on niin siisti ja yhteensopiva oviympäristön kanssa, ettet kiinnitä siihen huomiota. Haet ystäväsi nimen: nimet ovat hyvässä järjestyksessä, yhtenäiset ja erottuvat hyvin ovipuhelinjärjestelmän painiketaulusta. Ovipuhelintaulun nimet ovat myös taustavalaistu helpottamaan nimien lukemista. Kun painat kutsupainiketta, äänimerkki kertoo sinulle, että painallus meni perille. Ystäväsi vastaa, ja puheääni on selkeä ja kirkas. Entä huoneistossa? Sen lisäksi, että ystäväsi kuulee sinut hyvin, hän näkee myös sinut selkeästä värikuvasta, joka näyttää tulijan. On hän sitten lapsi tai koripalloilija, tai tulijoita on koko suku: Kaikki tämä näkyy kerralla. Vieraana arvostat myös sitä, että ystäväsi avaa sinulle oven, ja merkkiääni kertoo oven olevan auki.
Millainen on nykyaikainen ovipuhelinjärjestelmä? Se on huomaamaton. Elkesan Oy:n edustamat ovipuhelinjärjestelmät ovat juuri näitä.
Pihaparlamentti tuomitsee ovipuhelinjärjestelmän. Vieraasi ovesta tullessaan tokaisee sivulau-seessa, että “en meinannu löytää sun nimeä tuosta taulusta” tai “en tahtonu kuulla mitä puhuit”. Onneksi lopulta isännöitsijä kuulee nämä terveiset, ja tuo ne taloyhtiön hallitukselle. Valveutunut isännöitsijä kiinnittää itsekin huomiota talon asioihin: Huoltoyhtiön terveiset, talossa käydessään huomaa usein pieniä asioita, lukituspulmia, jätekatosongelmia, julkisivuongelmia, ovipuhelintaulun ulkonäön jne jne. Elkesan Oy arvostaa erittäin paljon Suomen isännöitsijöitä ja antaa heille arvosanaksi 9+.
Saamme yhteydenoton isännöitsijältä tai taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalta, ja tärkein tieto meille on huoneistomäärä rappua kohden. Lisätiedot ovat aina suureksi avuksi, eli taloyhtiön toiveet ominaisuuksista, vanhan järjestelmän valmistaja, asennusvuosi, mutta ilman niitäkin päästään pitkälle. Tärkeää on toki tietää, että onko taloyhtiössä ylipäätään vanhaa järjestelmää.
Yleensä uudet järjestelmät voidaan asentaa vanhan järjestelmän kaapelointiin: Kaapeli ei ole niin “kuluva” osa kuin muut. Jopa 50-luvun kaapelit käyvät nykyaikaisiin järjestelmiin. Vanhan kaapeloinnin puute ei ole este: olemme löytäneet sopivan asennustavan “mahdottomissakin” tapauksisa. Esimerkkinä perinteinen lankapuhelinkaapelointi, josta osa voidaan ottaa ovipuhelinjärjestelmään, samoin myös tietoverkkokaapelointi on hyvä (yleiskaapelointi). Viime kädessä voidaan aina valita langaton vaihtoehto.
Taloyhtiön yhteydenotosta se lähtee. Tutustumme taloyhtiöön ja sen ovipuhelintarpeisiin, ja laskemme tarjouksen.
Kun pääsemme ovipuhelinjärjestelmän toteutukseen, teemme sen aina asukkaat huomioiden. Tiedotamme jakamalla paperitiedotteen jokaiseen huoneistoon asennusajankohdasta. Asennus on asukkaille erittäin vaivatonta: Asukkaan läsnäoloakaan asennuksen aikana ei tarvita, asennamme uuden ovipuhelimen huoneistoon, testaamme sen, siistimme asennusjäljet (urakkarajojen puitteissa) ja jätämme käyttöohjeen. Aitoa avaimet-käteen palvelua!
Aina kannattaa pyytää tarjous. Ovipuhelinjärjestelmän uusimisen kustannukset huoneistoa kohden lähtevät tänä päivänä alkaen parista sadasta eurosta, ja videokuvallisen ovipuhelinjärjestelmänkin saa jo muutamilla satasilla per huoneisto. Pyytäkää tarjous! Laskemme sen mielellämme!